Uppsala centralstations banhall

Teckning, invigningen av Uppsala centralstation den 19 september 1866Uppsala bangård och hall 1902

I mitt tidigare inlägg om Uppsala centralstations klocka nämnde jag i kommentarerna att det tidigare varit en stor banhall på baksida av stationen. Jag hittade tre bilder på detta som jag måste få visa.

Översta teckningen är från invigningen av stationen den 19 september 1866. I mitten på bilden kan ni skönja Karl XV som höll i tillställningen. Som ni ser fanns det inga perronger i järnvägens barndom utan man fick glatt släpa bagaget över spåren. Den andra bilden är från 1902 och visar bangården, banhallen och de spännande tornen. Sista bilden är också en tidig bild för glaspartiet, eller vad det nu är, ovanför infarten är fortfarande kvar. Ni ser det till vänster i bilden.

Uppsala cetralstation i början av 1900-talet

Stationen ritades av Adolf W. Edelsvärd som satt i ledningen för SJ:s arkitektkontor. Han liknade stationen vid ”ett slott i stadens utkant…i holländsk renässans med romerska bågar och torn”. Pampigt, eller hur? Banhallen revs någon gång i början av 1900-talet.

Tecking och första fotografiet: Konstnär och fotograf okända. Sista bilden: Henri Osti före 1914, beskuren.

Dela med andra:

Facebook  Twitter  Bloggy 

2 kommentarer

  1. Juuso skriver:

    Det var nog mycket trevligare att vänta på tåget förr i tiden. Det där taket skyddade åtminstone mot snöblåst. Det kan man inte säga om dagens lösning. Dessutom så gillar jag tornen! De är jättehäftiga.

  2. Scribo skriver:

    Jag gillar också tornen, de får byggnaden att likna ett sagoslott. Banhallen kunde de gärna få bygga upp igen. De tak som finns nu ger som sagt inte mycket skydd.

Trackbacks & Pingbacks

Lämna din kommentar