Klockan på centralstationen och lite namnförbistring
Jag har ju glömt och berätta om järnvägsstationens klocka. Jag skrev ju om den strax före jul och berättade att den sett lite olika ut under åren. Nu har den nya klockan kommit på plats och den är kanonfin. De valde den svarta som var min favorit och dessutom satte de dit en som fyllde upp hela hålet. Jag var ju lite rädd att de skulle återanvända den miniklocka som satt där tidigare.
Jag har också funderat på det där med namnet. Vad skall man egentligen kalla stationen? Det finns ju en hel del att välja på. Just nu kallar man den för Uppsala resecentrum men det känns mer som ett projektnamn för själva bygget. Det finns ytterligare några saker som krånglar till det. Uppsala Östra är ju snart tillbaka med Lennakatten och dessutom verkar det som man använder olika namn beroende på om det är buss eller tåg man tänker åka med.
Uppsala Järnvägsstation
Uppsala centralstation
Uppsala central
Uppsala resecentrum
Uppsala C
Uppsala tågstation
…
När jag sökte på nätet så upptäckte jag att ibland vänder man på det. Det är något ägarna Jernhuset har börjat med när det gäller till exempel stationen i Stockholm. Jag vet inte om det är någon marknadsföringsgimmick men snart har vi kanske en Centralstation Uppsala?
Dela med andra:
kl. 23:28
Verkar fortfarande heta Uppsala centralstation (ibland förkortat Uppsala C), se t ex sj.se.
kl. 23:31
Har centralstationen någonsin tidigare sett ut så här? Från början var det väl oputsade tegelfasader med ljusa detaljer. Så långt som jag kan minnas var den helt beigeputsad. Nu är den lite ”varmare beige” med ljusa detaljer. Såg den ut så någon gång emellan? 1900-talets första hälft?
kl. 5:19
Ja det kan man fråga sig? Nu har ju man ju plockat fram detaljerna genom att låta dessa vara vitgråa. Jag känner dessutom inte igen det där blåa ornamentet med kronor på. Det har inte funnits där de senaste decennierna. Jag tycker det blev bra men hur korrekt det är har jag svårt att svara på.
Går man tillbaka i tiden finns det ju inte så många färgbilder men jag misstänker att man försökt hitta de ursprungliga färgerna. Hur man sedan kombinerat det hela verkar vara en nymodighet. En gång i tiden var byggnaden vit med rött tak om man antar att de kolorerade korten är färgkorrekta. Innan des var det rått tegel med några putsdetaljer. http://www.upplandia.se/bilder/Uppsala/Uppsala%20-%20Vykort%20J%C3%A4rnv%C3%A4gsstationen/index.html
kl. 1:58
Taket verkar onekligen ha varit rött i början av 1900-talet, men frågan är om stationen verkligen var vit. Jag tycker att det ser ganska grå ut på ett av de kolorerade fotona, men man har inte fyllt i någon färg. Kanske var den lite ljusare mer rosaaktig beige färg, som verkar vara vanlig på hus från början av 1900-talet.
kl. 2:05
1913 verkar stationen ha haft ljusare detaljer, oklart vilken fasadfärg (beige?) och svart(?) tak: http://www.upplandia.se/bilder/Uppsala/Uppsala%20-%20Vykort%20J%C3%A4rnv%C3%A4gsstationen/slides/Uppsala%20-%20J%C3%A4rnv%C3%A4gsstationen%201913.html
Kan det vara den tidsperioden man försökt återskapa. Dock var inte klockan svart 1913. Det var det däremot på denna bild:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/OA033_by_Upplandsmuseet.jpg
där man också kan se att tegelfasaderna var mönstrade på något sätt. Alltså var troligen tanken från början att stationen skulle ha tegelfasader utan puts. När putsades stationen?
kl. 8:11
Jag vet inte när stationen putsades och jag har heller inte läst något om det. Min upplevelse är dock att det bör ha skett redan på 1800-talet.