Broar över Fyrisån, järnvägsbron i Uppsala
Den första bron på platsen var en bågbro av nitad järnbalk. Den uppfördes någon gång mellan 1871 och 1873 i samband med att man anlade järnvägen till Krylbo. Jag hade stora svårigheter att hitta en bild på denna bro men slutligen fann jag den i fonden på ett gammalt vykort postgånget 1907. Det är en ingen bra bild men den ger i alla fall ett hum om hur bron såg ut.
I juni 1923 ersattes den av en ny nitad järnbro av fackverkskonstruktion. Biderna ovan är dock yngre. Dalabanan elektrifierades 1934 och på den nedre bilden ser vi Fyriskolan som byggdes 1945.
1997 hade den tjänat ut och man bytte den mot den bro vi kan se idag. Den är totalt 70,5 meter lång och 7 meter bred. Spännvidden är 52,4 meter. Bron är liksom den tidigare av fackverkstyp men utan de vackra nitarna. Jag gillar verkligen gamla nitade konstruktioner så jag måste erkänna att jag saknar den gamla bron.
Det sista bytet planerades mycket noga och under förberedelserna ockuperade man Fyrisskolans gård i flera månader. När man väl satte igång tog det två dygn att få bron på plats och tågtrafiken ersattes med buss. Som tack för lånet av skolgården byggde Banverket en basketplan åt skolan.
Fotograf första svartvita bilden okänd, de två andra Gunnar Sundgren.
Detta är inlägg 31 i serien om broar över Fyrisån.
Dela med andra:
kl. 23:22
Vilken fantastisk blogg! Jag har ändå bott här i stan i 25 år, men har redan lärt mig massor av ny saker, och dessutom är det underbara bilder! Nu är det bara att läsa igenom allt du skrivit på bloggen, från början till slut. :)
kl. 18:36
Hej Arvid, tack så mycket för de fina orden! Kul att du uppskattar vad jag lyckas knåpa ihop. Det kommer mer även om det inte blir i en rasande fart. :)
kl. 20:43
Bra sidor! Jag undrar om det finns uppgifter om färgen på den fackverksbron som invigdes 1923. Eftersom den ersattes 1997 borde det finnas färgbilder. Eller?
kl. 17:35
På min hemsida visas till måndag middag en bild av järnvägsbron i Uppsala, som jag tog 1966. Du får gärna kopiera den därifrån. Jag hittar inte hur jag skall skicka den annars.
Frank
kl. 13:24
Hej!
Det finns ca 3,5 ton kvar av den nitade fackverksbron över Fyrisån byggd 1923, utbytt 1997.
Hela övre knutpunkten är jordfäst som ett monument över gammal stålteknik i min trädgård.
Bilder finns, men vet ej hur det går att lägga upp