Knivsta stationshus, en unik byggnad

knivsta-jarnvagsstation-1.jpg

Har ni följt med diskussionen om Knivsta station? Själv försöker jag hänga med så gott det går även om det är svårt att hålla koll på alla byggprojekt som pågår runt om i landskapet.

I fallet Knivsta station koncentrerar man sig för närvarande på att förbättra signalsystemet och fräscha upp perrongen. Dock har det talats om att riva eller flytta stationen den dagen man utökar spårkapaciteten till fyra spår. När jag sökte info om detta hittade jag en notis om att stationshuset i Knivsta skulle vara ett unikum. Som ni förstår är en sådan uppgift helt oemotståndlig och måste undersökas närmare.

knivsta-jarnvagsstation-2.jpg

Först behövs det lite bakgrundsinformation. I järnvägens barndom blev en herre vid namn Adolf W. Edelsvärd SJ:s chefsarkitekt. Han var enormt produktiv och var upphovsmannen bakom hundratalet stationer. För att underlätta detta arbete skapade han ett antal typhus. Dessa skulle vara av god kvalitet och dessutom vara en inspiration för den bebyggelse som senare växte fram runt stationen. Här kan ni läsa mer om Edelsvärd och hans olika stationshus.

Vad gör då Knivsta station unik? Tydligen är det ett ovanligt välbevarat hus av en gammal stationstyp som kallades Habomodellen. På andra håll har man rivit eller byggt om stationerna när järnvägen förändrats medan stationen i Knivsta i princip har fått stå orörd. Vissa menar att just Knivsta station till och med kan vara den sista i sitt slag.

knivsta-jarnvagsstation-tidigt-1900-tal.jpg
Knivsta järnvägsstation i början av 1900-talet. Foto: okänd.

bergsbrunna-station-1945.jpg
Bergsbrunna stationshus, rivet. Foto: Flygtrafik AB, 1945.

Om man till exempel jämför med det sedan länge rivna stationshuset i Bergbrunna ser man att de en gång i tiden var nästa identiska. Båda av Habomodellen. Knivsta station uppfördes 1876 och den enda tydliga förändringen sedan dess är det längsgående perrongtaket som vetter mot spårområdet.

Jag gillar stationshus och speciellt de äldre. Personligen hoppas jag att man anstränger sig och restaurerar den gamla byggnaden. Det vore synd om vi inte kan bevara åtminstone ett av dessa stationshus av Habomodellen i Sverige.

Dela med andra:

Facebook  Twitter  Bloggy 

9 kommentarer

  1. Anders skriver:

    Självklart bör Knivsta station bevaras! Är det inte till och med så att alla(?) stationshus uppförda före ett visst år (1940?) är byggnadsminnesmärkta? Jag tycker att det är konstigt att Knivsta station ser så sliten ut. Det är inte jättemånga år sedan den målades, men det ser ut som att det inte blivit målad på ett halvsekel. På något sätt måste man ha misslyckats med färgen (akrylatfärg?). Jag minns att stationshuset var brunt med vita knutar och fönsterfoder när jag var liten (på 1980-talet).

  2. Maria Ekholm skriver:

    Jag håller med, stationen måste bevaras!

    Det är ju alltid något speciellt över äldre hus och nu har ju jag iochförsig inte varit i Knivsta på länge (bodde där ett tag) men det finns väl inte så många äldre trähus kvar?

    Hur ska man som liten människa påverka de som bestämmer egentligen? Vad jag och många andra vill är ju inte alltid i överstämmande med politiker etc….Jag hoppas i alla fall att Knivsta stationshus får stå kvar, så att det inte blir något nytt ”resecentrum”…..

  3. Alexander Åkerman skriver:

    Skymtade storviks stationshus när jag åkte förbi med bilen och reagerade på att det såg precis ut som Uppsala station… Finns det fler stationshus av typen ”Uppsala”?

  4. tommyO skriver:

    Onekligen har du rätt i detta att Storvik är byggd som Uppsalas stationshus.

    Hittade info från Storvik : Stationshuset uppfördes år 1875 i samband med byggandet av Norra stambanan.Arkitekt var Adolf W. Edelsvärd. Det stora stationshuset, en vacker rosafärgad byggnad i Holländsk renässansstil, är uppförd i två våningar med stora vindsutrymmen.
    http://www.storvik.se/2010/04/21/storviks-stationshus/

    Holländsk renässansstil är också beteckningen på Uppsala station enl: http://www.upplandia.se/Uppsala_Jarnvagsstationer.htm

    Men om det finns flera stationshus i den stilen är jag osäker på.

  5. Scribo skriver:

    Hej. Visst är de lika men de bör nog inte räknas in i kategorin ”typhus” som till exempel Knivsta station. En tidig variant skulle kunna vara Göteborgs stationshus. https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgs_centralstation

  6. Sandra skriver:

    Varje gång jag ser det tänker jag att det är synd att huset ser så sjabbigt ut då det egentligen är väldigt fint. Har man åkt mycket tåg på sträckan inser man dock att fler spår behövs. Kanske är lösningen då att flytta huset? Jag tycker att hus i regel bör bevaras där de står men här är det kanske läge med en kompromiss. (Säger jag utan att alls ha följt någon debatt.)

  7. Anders skriver:

    Bästa lösningen är väl att flytta huset något tiotal meter, för att kunna bredda spårområdet men samtidigt behålla stationshuset i stationsområdet. Frågan är varför huset ser så slitet ut, på något sätt måste den senaste ommålningen för något tiotal år sedan ha misslyckats.

  8. Rasmus Axelsson skriver:

    Anders: det är kyrkor byggda före 1940 som enligt Kulturmiljölagen automatiskt är skyddade som byggnadsminnen. Något motsvarande automatiskt skydd för andra typ av byggnader finns tyvärr inte.

    Av Habomodellen finns även Tenhults gamla stationshus kvar i Småland, även om det är flyttat några hundra meter från sin gamla plats.

  9. Mikael Flodström skriver:

    Huset på Janne Schaffers LP ”Katharsis” ?

Trackbacks & Pingbacks

Lämna din kommentar