Broar över Fyrisån, Eddaspången

Eddaspången från söderEddaspången sedd från Svartbäcksgatan

Eddaspången uppfördes 1889 ursprungligen på platsen för Haglunds bro, det vill säga i Skolgatans förlängning. Bron var faktiskt en kompromiss och man valde mellan två förslag. Spången och en bredare bro men bristen på kapital gjorde att man valde den förra. Enligt förslaget var dock bron flyttbar eftersom man räknade med att den inte skulle klara framtida krav.

Arbete med att flytta Eddaspången 1901Eddaspången rullas ut på Svarbäcksgatan 1901

1901 får staden en oväntad donation av kassören Anders Haglund som gör att man får råd att bygga en mer ändamålsenlig bro. Samma år flyttar man Eddaspången norrut till Odensgatan. På bilderna ovan ser ni arbetet med flytten. På den nedre svartvita bilden håller man på och rullar ut bron på Svartbäcksgatan mellan det gamla garveriet och tullstugan. Förresten hette bron inte Eddaspången före den flyttades. Namnet kommer från kvarteret Edda vid dess nuvarande placering.

Bron tillverkades av Bergsunds Mekaniska Verkstad i Stockholm till en kostnad av 8300 kronor. Den vackra nitade fackverkskonstruktionen väger runt 22 ton och är trettio meter lång. Senast bron renoverades var under vintern 2002-2003. Man lyfte av bron och pallade upp den i Fyrisparken på åns västra sida. Där jobbade sex man med att återställa den i originalskick. Till viss del användes gamla arbetsmetoder och till exempel målades den i blymönja och linoljefärg i sex lager. Jag tycker bron är fantastisk och dessutom är det en av få nitade konstruktioner vi har kvar här i Uppsala.

Färja Fyrisån tillhörande Södermanska och Törnlundska bränneriet

Uppdatering: Bilden ovan visar Fyrisån norrut med Svartbäcksgatan till höger. Svartbäcken utlopp syns längst till höger under den lilla stenbron. Det som är intressant är att man kan skönja en färja på platsen där man senare placerade Eddaspången. Skorstenarna bredvid färjan tillhör Södermanska och Törnlundska bränneriet.

Översta svartvita bilden: fotograf okänd. Den mittersta: Carl Liljefors 1901. Den nedersta: fotograf okänd, 1890-1900.

Bron på Google Maps

Detta är inlägg 34 i serien om broar över Fyrisån.

Dela med andra:

Facebook  Twitter  Bloggy 

5 kommentarer

  1. Jonas Sandström skriver:

    Kul att se denna bild med färjan vid Odensgatan. Före färjan kunde man bli rodd över ån på samma ställe. Det var en man vid namn Lindberg som rodde, priset var två öre. Senare slog sig Lindberg ihop med en kompanjon och de startade färjetrafik. Priset för en färjetur var också två öre.
    Uppgifterna kommer från en som bodde vid Odensgatan 2 på 1880-talet och har skrivit om det i Upsala Simsällskaps 125-årshistorik.

  2. Scribo skriver:

    Tack Jonas för att du tog dig tid och delade med dig av detta. Mycket intressant och ytterligare en pusselbit. Vid nästa besök på biblioteket skall jag försöka ta mig en titt i boken.

  3. Björn Erlandsson skriver:

    Härligt få se och läsa om bron, den hör hemma bland mina barndomsminnen från 45-65 ca. Min farmor Ingeborg Erlandsson bodde på Fyrisgatan 1 huset tämligen ålderstiget, tvåvåningar plus vindsvåning, vedeldat med kakelugnar i varje rum, torrdass i trapphuset. Nu är det sedan länge rivet men hos mig i kärt minne bevarat. Andra minnen jag har frågor kring, inne på gården i gårdshus fanns ett spädbarnsdagis ?? En bit nedströms spången kunde man ibland se vattenpolomatcher ?? Vill gärna höra mer om detta gärna även bilder. Björn E. Kiruna

Trackbacks & Pingbacks

  1. Broar över Fyrisån, Haglunds bro - Scribo – perspektiv på närmiljön
  2. Alla broar över Fyrisån, från Dannemorasjön till Flottsund - Scribo — perspektiv på närmiljön

Lämna din kommentar