Tågbron över Hågaån och andra gamla nitade järnkonstruktioner i Uppsala

Tågron över Hågaån, nitad järnkonstruktion
Tågbron över Hågaån. Uppför i samband med bygget av järnvägen mellan Uppsala och Enköping UEJ.

Jag tycker att gamla nitade järnkonstruktioner är helt fantastiska. De var på modet runt förra sekelskiftet och vi Uppsalabor har faktiskt haft en hel del skapelser att gotta oss i. De senaste decennierna har man dock rensat ut ordenligt och nu känns det nästan som om de är utrotningshotade.

Skylt som säger att bron är tillverkad av Bergsunds mekaniska verkstad i Stockholm 1910
Tillverkad av Bergsunds mekaniska verkstad i Stockholm 1910.

Om jag skall försöka räkna upp vad som har försvunnit under de senaste åren så har vi plattformstaken vid resecentrum, de gamla järnvägsbroarna vid Srandbodkilen inklusive den gamla påtlådan som utgjorde Lennakattens bro. Man har dessutom bytt ut de gamla nitade fackverken mot moderna svetsade på Haglunds bro och järnvägsbron över Fyrisån.

Just nu kan jag bara komma på fem stycken som är kvar och det är på grund av mitt brointresse. Det är Eddaspången, Västgötaspången och Flottsundsbron här i Uppsala. Det finns dessutom två tågbroar längs den nedlagda järnvägen till Enköping, en ute på fältet söder om Flogsta och en vid Säva gård norr om Örsundsbro. Bilderna visar den som ligger ute på fältet söder om Flogsta.

Känner ni till några sköna nitade järnkonstruktioner i och runt Uppsala? Det skulle vara kul om det fanns fler än dessa fem.

Dela med andra:

Facebook  Twitter  Bloggy 

10 kommentarer

  1. Christer skriver:

    Ojoj nu blev jag rejält nyfiken. Vart låg rälsen till UEJ? Jag hade fått för mig att den gått norr om staden likt inkommande från nordväst är idag. Den där bron Hågaån har man ju gått över några gånger. Nu när man tänker efter så är den promenadstigen väldigt rak… Är det gammal järnvägsvall som blivit omgjord till rekreationsstråk?

  2. Christer skriver:

    Lite wikipedia och lite google gav mer information. Ja rekreationsstigen var järnvägsvallen. Jag undrar fortfarande över hur sträckningen var vidare in mot Ekeby bruk och Uppsala Norra.
    Men finns ju tydligen en bok om UEJ, dock är det på huvudbiblioteket utlånad nu. Kanske finns karta där.

  3. Christer skriver:

    Kolla hitta.se nu. Det var ju jättelätt att se var järnvägen varit. Det är ju på hela den gång/cykelvägen som fortsätter genom Ekeby, upp i Rickomberga och förbi Stabby prästgård. Jag har färdats på den många gånger men aldrig kunnat föreställa mig att det varit järnväg där.

  4. Scribo skriver:

    @Christer. Jag har alltid drömt om att följa järnvägen åt andra hållet. Man kan nog ta sig ända till Tibble Västergärde utan problem. Sedan får man göra en lite omväg innan man kan fortsätta efter bron vid Säva gård. Den bron ser för övrigt ut att kunna rasa vilken dag som helst och var läskig att gå på senast jag var där. Man bör kunna följa stora dela av sträckan ända fram till Örsundsbro. Efter detta blir det lite kinkigare fram till Enköping.

    Flera stationshus finns dessutom kvar men är omgjorda till privatbostäder. Jag har några dåliga bilder av två hus men det skulle vara kul att ta några nya.

  5. Rolph Lind skriver:

    Du nämner Flottsundsbron som varande en av de sista nitade byggnadsverken i Uppsalatrakten. Finns nu inte risken att även den försvinner i och med ombyggnationen som skall påbörjas inom en snar framtid? Det vore ju i så fall väldigt tragiskt.

  6. Scribo skriver:

    Hej Rolph. Den skall bytas ut mot en klaffbro om det man säger i UNT stämmer. Personligen hade jag hoppats på att det gick att bredda körbanan lite för att få trafiken att flyta på bättre. Nu verkar det som om hela bron behöver renoveras och då kan jag förstå kommunen om de heller vill ha en ny bro med mindre underhåll. Vi får väl se hur det går. Jag hoppas man accepterar bron som den är. Att den är trång påverkar ju inte trafiken mer än den gör tex. vid vägbulorna på Börjegata ut mot 272

    PS. Högbroaltenrativet lät nästan ännu värre då det skulle påverka miljön i området och antagligen lämna oss med en rostande bro på väg mot samma öde som Vindbron.

  7. tommyO skriver:

    Om TVÅ Säva broar:
    1. Säva järnvägsbro var som du skriver i uruselt skick. Men den blev restaurerad av föreningen Ridvägar i Gryta hösten 2011 med invigning den 20 november. Totalt hade föreningen lagt ner 380 timmar eller 47 arbetsdagar för att få bron klar innan vintern.
    Gamla stenfundamenten och den nitade järnbron har belagds med brädor där ridutrymme finns i mitten och plats för gående på båda sidorna med staket mot ridbanan.
    Mailar bilder till Scribo om du vill använda dem.

    2. Vid bygget av Enköpingsvägen revs 1961 en gammal stenbro. Den var byggd 1849.
    Se foto av Schagenström 1912:
    http://www.digitaltmuseum.se/things/stenvalvsbro-i-sva-gryta-socken-uppland-maj/S-UM/SAF1664?query=stenvalvsbro&search_context=1&count=21&pos=2
    Vägen gick då tätt förbi baksidan på Säva stallar/hus och över mot nuvarande väg vid Sulas Custom
    Verkligen synd att den försvann. En bro med tre stenvalv hade varit värt att spara.
    Nu finns inget kvar. En fyrkantig sten finns vid kanten på sävasidan.

  8. Scribo skriver:

    @tommyO. Vad kul att man restaurerat bron. När jag var där för något år sedan var den som sagt ganska murken. Tack för bilderna. Det kanske är dags att ta en sväng ut till Säva igen.

    Ja, man kan ju undrar hur man tänkte på 60-talet. Idag skulle en trevalvsbro antagligen bli en turisattraktion.

  9. Johnny Riert skriver:

    Bron vid Flogsta var en lekplats för oss ungar i Eriksberg. Vi brukade kliva ner i ett fack under brofästet och vänta på att rälsbussen kom. Där satt man och hörde hur det sjöng i rälsen tills rälsbussen passerade över en. Livsfarligt om man stuckit upp huvudet.

Trackbacks & Pingbacks

  1. Stalaktiter i Uppsala och en iakttagelse om stenhantverk - Scribo – perspektiv på närmiljön

Lämna din kommentar