Sluta bygga glashus

Bonniers konsthall täckt av persienner

Jag fattar inte fascinationen över glashus. Nu är det Psykiatrins hus som blir nästa skapelse med stora glasytor här i Uppsala. Jag har läst många olika förklaringar från arkitekter angående dessa glaspalats. Luftiga, lätta, öppna och tillgängliga skall de tydligen vara men oftast är det bara skitsnack för att kunna klämma in en koloss i någon känslig miljö.

Jag tycker ni skall ta en ordentlig titt på bilden ovan av Bonniers konsthall. Så här ser byggnaden ut 80 procent av årets alla dagar. Är det detta man menar med luftigt och lätt? Känns byggnaden öppen och tillgänglig. Själv tycker jag att den mest liknar en stor smutsig stålpersienn. Någon hade beskrivit byggnaden som gracil, vilken skämtare.

Det finns många andra problem med glashus. Att utföra vanligt skärmarbet är näst intill omöjligt om inte persiennerna är nere under soliga dagar. Står solen lågt fortsätter problemen med reflexer från närliggande hus. Koncentrationsproblem hos de som arbetar i byggnaden ökar när händelser och rörelser utanför huset städigt stjäl uppmärksamhet från arbetet. Det är som att sitta i ett kontorslandskap där endast nackdelarna kvarstår. Kallras längs de stora glasytorna, dyrare uppvärmning och innomhusklimat som skiftar snabb är andra problem som kommer med konstruktionen.

Min slutliga fråga är ändå denna, varför skulle man överhuvudtaget vilja bygga ett hus som har en fasad som ser ut som ett stökigt kontor!?

Pingat på intressant.

Dela med andra:

Facebook  Twitter  Bloggy 

3 kommentarer

  1. nekav skriver:

    Scribo: Jag blir alltid lite lättad av att andra än bara jag ser på glasfasads hus med obehag. Tror också precis som dej att det är en brist hos svenska arkitekter. Antingen har dom mycket dålig smak vilket speglar t.ex den fula barnsliga designen på många ikea produkter eller varför inte nämna att många svenska arkitekter har en faschination av färgen grå. Jag tror i första hand dom har dålig smak och i andra hand mycket usel arkitekt förmåga.
    japp, att dom faktiskt inte vet hur man bygger en fin fasad och sedan tar glasfasad och sedan påstår att dom gillar glas för då lyser byggnaden som en ”kristall” på natten. För mej är det skrämmande att svenska arkitekter gör och tycker på detta sett. Det är enormt mycket finare med sten,betong fasader som har mycket detaljer och sedan fönster (stora eller små) som man också kan göra mycket omkring. sedan finns det en stor färgpalett ,inte bara grå som man kan färglägga husen med.

    Glaset i överflöd ger en steril känsla, obehagligt och stressande att se på och stressande att vara inuti. Som du säger solen lyser in i överdrift, vilket är mycket irreterande, man behöver ett lugnt ljus, mjukt och lugnade och det ger inte en glasfasad. Men det är bara ett av alla problem med en glasvägg som får en i det undermedvetna att må dåligt.

    Som jag brukar säga: Sverige behöver arkitekter från andra länder som bygger i sverige. Då menar jag inte dom som även utomlands har fallit offer för ”kristall” glas hus sjukan. Men asiatisk, spansk arkitektur t.ex visar ofta på en mycket högre nivå av arkitektur. Sveriges arkitekter ritar som 5-åringar vilket skämmer ut sverige enormt mycket mer en vad dom vet om.
    Sveriges arkitektur förr i tiden, ritades av överklassen som kom från tyskland ,holland och även spanjorer osv. Det är den arkitekturen vi gillar mest idag. Sveriges arkitekter vägrar att förstå, dom måste våga lära sig av andra länders arkitektur, lämna allt glas åt sidan, lämna alla abstrakta fönster placeringar, lämna alla bissara hus taks former.

    Sveriges arkitekter, lär er vad bra arkitektur är, höj logiken, träna logik, våga härma av andra länder precis som dom härmar andra och dom i sin tur härmar andra osv. Att härma är att lära sig, sen när ni har lärt er, DÅ kan ni lägga till eran egen speciella smak. För nu ritar ni som barn och det måste få ett stopp.

    sedan har vi andra små saker:
    Gråa bottenvåningar på de flesta loftgångshus? grå??? grå!!! är det bara jag som blir deppig och äcklad av grå när det finns en hel färgpalett???? (att slott är grå är en annan sak, därför slott har mycket vackra detaljer som överväger det grå)

    Både turning torso och globen är hel vita, och så funderar dom på att bygga Trifoliumskrapan som också ska vara vit????? är detta nästa fashination av att undvika FÄRGER?

    Abstrakta fönster placeringar och bisarra hustaks former? sveriges ”arkitekter” kan inte rita ordentliga spektakulära, vackra ,stiliga hus. Det är det som är problemet. Inte ens wingårdh kan rita. ha!

    Hushöjderna oftast samma, aldrig variation. ååå va ska man säga för att folk ska fatta. hushöjds variation ger en mer levande atmosfär tillsammans med folk vimmel (på rätt ställen) och de andra varma detaljerna.

    Om depressioner ska sluta i sverige, så behövs mer mänskligt koas, värme och mindre robot samhälle där till och med husen byggs stela och deprimerande bara för att göra allt värre. Men få fattar poängen.
    japp, hus och även låga asfalts trottoarer, färg och detaljer har en påverkan på psyket, låter konstigt för vissa men det är sant.

    tacka vet jag ”grand lisboa – macao” (där andvänder dom glas på RÄTT sett)
    tacka vet jag ”empire state building – NY”
    tacka vet jag koaset och värmen på en köpmarknad i bangkok.
    tacka vet jag genierna i japan som tränat logik och matte i tusentals år och nu kan bygga allt. träna ordentligt först, sen resultatet. tack.

    tacka vet jag Scribo, för det är fler än bara vi som fattar poängen, älskar din artikel om glashusen, jag läste och hade leende genom hela .
    VI ser ner på deras arkitektur. HA!
    deras usla arkitekt och planerings utbildningar är det uslaste dom kan få.
    Hur korkade är deras lärare? dom kanske kan skriva smart ,men dom är INTE smarta. skenet bedrar.

    från Nekav.

  2. Scribo skriver:

    @ Nekav.
    Arkitekter i Sverige är i mångt och mycket väldigt tråkiga fast mycket av problemet ligger säkert på beställarsidan också. Jag är inte i branschen så jag har svårt att avgöra hur snacket går. Tyvärr måste jag dock leva med resultatet.

    Problemen jag upplever med byggandet i Uppsala att man det senaste decenniet i princip bara byggt öar av sovstäder vilket är riktigt illa. Arkitektoniskt har det varit nyfunkis för hela slanten. På platser där man kan ta ut svängarna bygger man otroligt menlösa byggnader. I känsliga miljöer fläskar man på i förhoppningen att det annorlunda skall uppväga intrånget och många gånger är det lika fel. Man har gått från färgskalan beige tegel och aluminiumprofiler på 70-80talet till vitt, grått och mer aluminiumprofiler på 90- 2000talet så visst saknas det fantasi.

    Detaljer är också extremt viktigt för mig. Arkitekter säljer sina hus med axonometrier men hur många tar helikoptern hem. Ett vackert hus dör för mig när jag passerar ingången på gråa betongplattor och tar i den massproducerade ytterdörren i glas och stål och hantag av plast. Ett hus för mig måste kännas spännande även på nära håll och inte bara på avstånd. På detta område är det faktiskt ännu sämre ställt vill jag påstå.

  3. Henrik skriver:

    Hej! Jag cyklar förbi Bonniers konsthall varje dag, året om. Den lyser väldigt vackert på kvällen och ser inte ut som en persienn. Jag håller med om vissa glashus, men just Bonniers konsthall är ett vackert tillskott till den delen av stan.
    /Cykelpendlare Solna-Sthlm

Trackbacks & Pingbacks

Lämna din kommentar