Skeppselevatorn
Förra inlägget handlade ju om den nya bron vid Stadsträdgården. När jag letade information om den dök det upp en del andra intressanta saker, till exempel några årtal om skeppselevator som står alldeles bredvid den planerade bron. Jag samla ju på sån här fakta och kan berätta att den uppfördes omkring 1960 och ersatte då en tidigare elevator av trä från 1914.
Uppsala hade tidigare en ganska livlig kommersiell båttrafik vilket man inte märker mycket av idag. Visserligen började den klinga av redan på 1970-talet men elevatorn användes faktiskt ända fram till 2000-talet enligt sjöfartsforumet Landgången.
Uppsala hamn med den gamla skeppselevatorn. Fotograf och årtal okänt.
Den vackra byggnaden som den är kopplad bör väl också nämnas. Det är ett gammalt sädesmagasin uppfört 1908-1913. Man förklara arkitekturen med att pilastrar och listverk utstrålar nyrenässans medan de avfasade hörnen ger ett drag av jugend. Det låter fint och ingen kan väl säga att det inte är kvarnkomplexets vackraste silo.
Uppsala hamn. Foto: Axel Sagerholm, årtal okänt.
När jag skriver om något letar jag oftast efter liknande byggnader eller händelser. Efter fler timmars grävande verkar det ändå som vår skeppselevator är ganska ensam i sitt slag, åtminstone åldersmässigt. Kanske är dags att vi tar det blåa plåttornet närmare våra hjärtan och fundera på om det inte är ett väldigt exklusivt industriminne vi har här.
PS. Det fanns en enklare spannmålstransportör vid lantmännens anläggning en bit söderut. Den revs 2008.
Dela med andra:
kl. 14:03
Intressant! Hur användes den? Var det en skruv som ”slurkade” upp lasten ur båten? Jag gillar skylten ÅNGQVARN på nedersta bilden!
kl. 16:31
Mira jag tror att den fungerade åt båda hållen eftersom man både lastade och lossade här. Nu finns det inget skrivet om detta men måste jag gissa så fungerade den (det blåa tornet med den böjbara slangen) som våra påslösa dammsugare i hemmet, cyklondammsugaren. Sedan är det väl bara att sätta en skruv från uppsamlingskärlet för vidare transport in i magasinet. Hur den gamla modellen fungerade vågar jag inte uttala mig om. Om någon med kunskap läser detta får ni gärna förklara och rätta mig.
Jag gillar också skylten :)
kl. 17:51
ELEVATOR : benämning på hissanordningar av olika slag; såväl om personhiss som (numera vanl.) om varuhiss, paternostervärk o. d.
Användes vid malmlastningen av fartyg, lastning av spannmål mm.
Kort sagt den specialbyggdes nog för varje ändamål.
Hittade en Principskiss av elevator i Visby hamn för sockerhanteringen men det går ju inte klistra in den här så jag mailar den till Scribo så får du avgöra om den är användbar.
I den bilden liknar elevatorn ett ”mudderverk ” som lyfte upp sockret för vidare transport på ett band
Men frågan är om det verkligen fungerade som ”damsugare” – att suga UPP i röret – eller om om röret användes för att fylla båtarna..
Om man sög upp så måste det till en bra sugkraft men det borde varit så om båtar kommit dit med säd som ska malas..
Här behövs Det borde finnas folk som har jobbat med denna.
kl. 20:14
Hej tommyO och tack för skissen. Din principskiss fungerar alldeles utmärkt om allt går i raka linjer. Har man ett böjligt rör som på vår elevator förstår jag inte hur det skall fungera. Nu finns det patentet för cyklondammsugare redan 1928, eller mer korrekt cyklonseparatorn som säkert är äldre. Det är ingen ny teknik och har säkert utvecklats under åren. Dessutom har jag läst att vissa moderna spannmålstransportörer bygger på denna princip så det var därför jag gissade på denna teknik.
kl. 22:30
När slutade man att frakta spannmål med fartyg från Uppsala. I början av 00-talet tror jag i alla fall att det fortfarande pågick, kan transporterna ha upphört omkring 2005?
kl. 4:27
@Anders. Det skulle jag också vilja veta men det verkar inte finnas så mycket information om det.