Broar över Fyrisån, S:t Olofsbron

S:t Olofsbronst_olovsbron_2.jpg
st_olovsbron_3.jpg

S:t Olofsbron öppnades för trafik 22 september 1964. Invigningen skedde dock först våren 1965. Ett komplicerat bygge av en värmekulvert och den annalkande vintern gjorde att man sköt på festligheterna. I samband med brobygget bytte även gatan namn från Järnbrogata till S:t Olofsgatan. Vad många säkert inte vet är att gatan på åns västra sida kallades S:t Olofsgatan redan i början på 1640-talet. Jag antar att det är detta man tagit fasta på när gatan och bron fick sina nuvarande namn.

Bron är 30 meter lång och 18 meter bred. Konstruktionsmässigt är det en balkbro i förspänd betong. Denna teknik som var relativt ny vid den här tiden, gjorde att man kunde göra bron betydligt smäckrare än tidigare konstruktioner. Jag som är lite allergisk mot betongbroar efter att ha sett en hel del fula kolosser måste medge att den här bron är riktigt elegant.

olof_rudbacks_hangbro_1666.jpg
Olof Rudbäcks hängbro.

När det gäller äldre broar finns det gott om fakta men även en hel del teorier. Ett exempel är att Uppsalas första bro, ibland kallad ”Arosbron”, skall ha legat ungefär här och inte vid Dombron som är den vanligaste placeringen. Man misstänker dessutom att en bro med namnet Svarbäckssmäcken skall ha legat här på 1500-talet. Detta är som sagt bara teorier men är väldigt spännande att läsa om. Jag får kanske tillfälle att återkomma i ämnet.

Den första bro som man med säkerhet kan placera här är en hängbro av trä uppförd 1666 av vårt eget universalsnille Olof Rudbeck. Man antar att det är denna bro som finns avbildat i hans bok Atlantica. Bron som var något av ett skötebarn för Rudbeck blev dock inte så långlivad. Redan efter några år börjar den förfalla och slutligen raseras den av vårfloden 1683.

uppsala_hangbro_1702.jpg
Karta 1702. Visar läget för den tidigare hängbron ovanför Kvarnfallet.

Enligt boken ”Uppsala broar” (Upplandsmuseet) skall någon form av träbro uppförts efter att hängbron försvunnit men någon annan källa finns inte. I en karta från 1702 hittar vi texten ”Här har Hängebron warit” men någon ny bro finns inte utritad. Om det fanns en träbro här blev den troligtvis lågornas rov i den stora stadsbranden 16 maj 1702. Den tog med sig det mesta av stadens bebyggelse, inklusive kyrka och slott, och får väl räknas till en av Uppsalas största katastrofer.

jarnbron_1895.jpg
Järnbron omkring 1865. Fotograf okänd.

Nästa bro som byggs här är Järnbron. Den öppnas för trafik 1846 och ni kan läsa mer om den i mitt tidigare inlägg om Järnbron. Bron var mycket efterlängtad eftersom det sedan början av 1700-talet i princip bara funnits färjor norr om kvarnfallet. Det fanns visserligen en spång i änden av Klostergatan som hette Kvarnspången (karta 1770). Det var inte någon säker förbindelse och enligt uppgift skall man ha tröttnat på att bygga upp den igen sedan vårfloden förstört spången minst två gånger.

Järnbron plockades ned i mars 1964. Då hade den varit avstängd för trafik sedan 1953. Som ni alla vet återuppstår den så småningom i änden av Linnégatan.

S:t Olofsbron på Google Maps.

Detta är inlägg 37 i serien om broar över Fyrisån.

Dela med andra:

Facebook  Twitter  Bloggy 

7 kommentarer

  1. Ingrid Lundh-Rundqvist skriver:

    Under broar över Fyrisån, S:t Olofbron skriver du: …enligt boken Uppsala broar (Upplandsmuséet)….. Kan du tala om var du fått tag på den, eller läst om den??
    Håller själv på med broar och har letat både högt och lågt men inte hittat någon bok som kallas Uppsala broar.
    Mvh
    Ingrid Lundh-Rundqvist

  2. Scribo skriver:

    Hej Ingrid. Boken finns på Upplandsmuseets kansli & bibliotek. Det ligger i Gillberska huset (Gillbergska genomfarten) vid Fyristorg. http://www.upplandsmuseet.se/BIBLIOTEK/ För att se vad de har i sina gömmor behöver man ta sig dit och leta själv eller fråga arkivarien. De är mycket hjälpsamma och brukar lyckas gräva fram det mesta man letar efter.

  3. Anders skriver:

    Det nedersta fotot ser inte ut att vara från 1890-talet, varken när det gäller fotokvaliteten eller hur det ser ut på bilden. Jag skulle gissa att det är 1860-tal eller något. Om jag inte minns fel står det 1860-talet under bilden i någon bok.

  4. Scribo skriver:

    Korrekt Anders. Bilden beskrivs i Uppsalas stadsbild, Ola Ehn 1991 s. 70. Jag har rättat texten. Tack.

  5. Anders skriver:

    Ja, det måste vara i den boken jag sett bilden.

Trackbacks & Pingbacks

  1. Broar över Fyrisån, Järnbron - Scribo – perspektiv på närmiljön
  2. Alla broar över Fyrisån, från Dannemorasjön till Flottsund - Scribo — perspektiv på närmiljön

Lämna din kommentar